Program kursu
1. Obsługa ruchu turystycznego:
-
- Zasady programowania imprez turystycznych,
-
- Zasady odpraw grup turystycznych, dokumentacja imprez przyjazdowych i wyjazdowych,
-
- Technika obsługi grup przyjazdowych i wyjazdowych,
-
- Zasady rozliczania imprez turystycznych,
-
- Baza noclegowa i gastronomiczna, zasady współpracy,
-
- Dostępność komunikacyjna Polski; rodzaje i specyfika transportu turystycznego,
-
- Warunki uczestnictwa i rezygnacji; przyjmowanie i załatwianie reklamacji turystów
-
- Rodzaje umów w turystyce zawieranych z kontrahentami,
2. Pilot a grupa:
-
- Podstawy komunikowania się pilota wycieczek z grupą,
-
- Procesy grupowe i techniki negocjacji,
-
- Cechy psychofizyczne pilota wycieczek,
-
- Rozwiązywanie konfliktów, źródła i objawy stresu,
-
- Program osobistego rozwoju pilota, w tym asertywność, autoprezentacja, praca z mikrofonem,
-
- Postępowanie pilota w sytuacjach nadzwyczajnych,
-
- Animacja grupy,
-
- Elementy savoir-vivre'u i protokołu w biznesie,
-
- Kształtowanie pozytywnego wizerunku kraju i biura podróży podczas imprezy turystycznej
3. Interpretacja dziedzictwa:
-
- Warsztat krajoznawczy pilota,
-
- Jak przekazywać swą wiedzę turystom
4. Historia kultury i sztuki:
-
- Zarys historii kultury i sztuki - style architektoniczne, ważniejsze obiekty w Polsce i w Europie,
-
- Skarby kultury w Polsce i Europie (lista UNESCO),
5. Przepisy prawne i ubezpieczenia w turystyce:
-
- Turystyczny Kodeks Etyczny,
-
- Prawa i obowiązki pilota wycieczek,
-
- Zawód pilota wycieczek w świetle obowiązujących przepisów prawnych,
-
- Zatrudnianie pilotów wycieczek w świetle aktualnych przepisów prawa pracy,
-
- Odpowiedzialność prawna organizatora turystyki i pilota wycieczek,
-
- Ochrona konsumenta w umowach organizatora turystyki z tytułu podpisania umów o podróż z turystami,
-
- Umowy zawierane w turystyce,
-
- Przepisy paszportowe, celne, wizowe i dewizowe,
-
- Opieka konsularna,
-
- Rodzaje i formy ubezpieczenia turystów, protokoły szkód